TU Delft studenten presenteerden drie spectaculaire Serious Games

18 januari 2013 door M&C EWI

Master studenten van de TU Delft ontwikkelden tijdens het project ‘Building Serious Games’ drie inventieve serious games voor uiteenlopende opdrachtgevers: bibliotheek DOK, Senz Umbrellas en Instituut Theo Thijssen. Vandaag presenteerden de studenten met gepaste trots het eindresultaat aan universitair hoofddocent Game Technology Rafael Bidarra en hun opdrachtgevers.

Gedurende een kwartaal hebben de studenten in multidisciplinaire teams van 6 als een game studio gewerkt om een innovatief prototype op te leveren, dat voldoet aan de doelstellingen van hun opdrachtgever. ‘Kleurenzee’ (Instituut Theo Thijsen), ‘DOKJay’ (DOK) en ‘Enjoy the weather’ (Senz) zijn serious games die, bij daadwerkelijke productie, hun steentje aan de maatschappij kunnen bijdragen. Fun, interactie en educatie staan centraal.

DOKJay

De Delftse bibliotheek DOK wil meer jongeren trekken en betrekken bij de bibliotheek. Om dit te bereiken ontwikkelden de TU Delft studenten de game ‘DOKJay: MS Surface Table’. De jongeren lossen puzzels op over muziek en leren al doende meer over de componist en de bands. Ook kunnen ze zelf muziekjes componeren. Er is een leuke stimulus in het programma ingebouwd; hoe meer puzzels je hebt opgelost, hoe meer instrumenten en mogelijkheden je krijgt bij je eigen compositie. Doordat je jezelf identificeert met je bibliotheekpasje, kun je steeds weer verder met waar je was in de game.

Kleurenzee

Voor Instituut Theo Thijssen werd ‘Kleurenzee’ ontworpen, een kleurrijke tablet game over kaligrafie bestemd voor kinderen van 5 tot 7 jaar. Hiermee kunnen kinderen op een stimulerende manier hun schrijfvaardigheid verbeteren. In een grote oceaan heeft een jaloerse grijze haai alle kleuren van de vissen gestolen. Zonder kleur zijn de vissen bang en verstoppen zich, maar ze kunnen geholpen worden. Door de verstopte vissen op te zoeken, op de vis te klikken en een goede letter te schrijven komt er één kleur terug. De geschreven letter wordt nagekeken op vorm en schrijfrichting, zonder de hulp van een docent. Na zeven correcte letters is de vis weer compleet.

Voor meer informatie over het project en de ontworpen games kunt u zich richten tot Rafael Bidarra (R.Bidarra@tudelft.nl of 015 2784564).

© 2014 TU Delft

Metamenu